Complimentendag


Vandaag is de nationale complimentendag. Een mooie gelegenheid om te oefenen in het geven en ontvangen van complimenten.

Ik wilde vandaag schrijven over ‘complimentendag’ en terwijl ik daarmee bezig was, merkte ik dat ik steeds overnieuw begon. Het enige wat ik wilde was mensen bewust maken hoe belangrijk het is om complimenten te geven en zelf zat ik te mieren over wat ik allemaal fout deed. Na een paar uur (!) viel het kwartje. Mijn focus lag verkeerd. Ik moest het goed doen, anders……

Het focussen op van fout gaat of is zit zo in ons systeem dat het vaak moeite kost om daar los van te komen. Het zorgt voor onrust, wantrouwen, werkt demotiverend en je zakt steeds dieper in de ellende. Dit geldt voor individuen en bedrijven, de focus op wat goed gaat, wat mensen goed doen wordt vaak niet gezien of benoemd.

Complimentendag is dus een mooie gelegenheid om eens bewust stil te staan wat jij of  je bedrijf goed doen en hoe daar mee omgegaan wordt.

In Het groot complimenten boek staat hoe je thuis en op het werk mensen kunt waarderen met originele, oprechte complimenten. Hoe geef je een goed compliment? Welke valkuilen moet je vermijden bij het geven van complimenten? Hoe neem je complimenten in ontvangst? Geen vraag blijft onbeantwoord in dit veelzijdige boek. Ontdek de kracht van waardering en maak van complimenteren je tweede natuur.